Toscana

Matera

Uffizi

Le Alpi

Napoli

Pasta italiana

Venezia

Roma

Toscana

Mille Miglia – emlékek 2018-ból

Kedves visszaemlékezést kaptunk a Magyar Televízió Alapjárat című műsorának jóvoltából, amit most szívesen megosztunk az Olvasóval.

Eképpen zajlott a Mille Miglia az Alapjárat magazin egynéhány tagjának szemével, 2018-ban (amelyhez javasoljuk előtanulmányként korábbi írásunkat):

2018 május 16-19. között került megrendezésre a legendás Mille Miglia veteránautós felvonulás. Az Alapjárat egy-két szerkesztőségi tagja is részt vett a rendezvényen, ahol a kollégáknak 4 napon át volt lehetőségük kísérni a HK Engineering csapatát.

A Mille Miglia legelső futamát 1927-ben rendezték, ezért is mondhatjuk, hogy a nívós esemény immáron egyike lett a legnagyobb múltra visszatekintő versenyeknek. Az olaszok a francia Le Mans-i 24 órás hegymászó verseny láttán és hallatán merítették az ötletet, annak mintájára ők is létrehoztak egy embert próbáló megmérettetést. Az ötleteléshez nem is kellett más, csak hogy három olasz autóversenyző, Aymo Maggi, Franco Mazzotti és Renzo Castagneto, valamint Giovanni Canestrini, a La Gazzeta dello Sport újságírója, összeüljön 1926 decemberében egy csésze kávéra és az olasz autóversenyzés helyzetéről beszélgessenek. A verseny során összességében 1 600 kilométert kellett megtenniük az 1957 előtt épült ikonikus autókölteményeknek.

HK-Team – az Alapjárat szerkesztőségének fotója

A közép-itáliai Bresciában már hetekkel, hónapokkal az esemény kezdete előtt nekiláttak az előkészületeknek, hogy a szervezők problémamentesen tudják véghez vinni a verseny lebonyolítását. Bresciából indult, illetve ugyanoda érkezett vissza a mezőny, miután megtették az 1 000 mérföldes, vagyis 1 600 kilométeres távot. Az autók ellenőrzését már 14-én, hétfőn megkezdték annak érdekében, hogy minden az előírásoknak megfelelően történhessen.

az Alapjárat szerkesztőségének fotója

A Mille Miglia versenyre kilátogató nézők és nevezők száma évről-évre nő, a 2018-as eseményen emiatt a 727 regisztrálni kívánt autóból az ellenőrök 450 járműnek engedték, hogy a későbbiekben a rajthoz állhassanak. A nevezési díj igen magasnak mondható, ugyanis az ikonikus autók tulajdonosainak mintegy 7 500 eurót kell kifizetniük a részvételért. Az eseményre egyébként várólista is van, így könnyen elképzelhető, hogy a túljelentkezésnek köszönhetően valaki csak évekkel később mondhatja el magáról és paripájáról, hogy részt vettek a Mille Miglián.

Egy nemzetközi rendezvényről van szó, ám a Mille Miglia sokkal inkább tekinthető az olasz autógyártás ünnepének. Ezt a tényt többek között az is alátámasztja, hogy a klasszikus (1927-1957.) időszakban 24-ből 11 versenyt az Alfa Romeók nyertek, míg a Mercedesnek kettő, a BMW-nek mindössze egy győzelem jutott.

az Alapjárat szerkesztőségének fotója

„Amikor megérkeztünk Bresciába, az Alpok lábánál fekvő szép kis városban rögtön világossá vált, hogy itt minden a Mille Migliáról szól. Tele van a város plakátokkal, a kirakatokban régi autók modelljei állnak, a divatüzletek próbababáira pedig pilóta szemüveget és versenyoverállt húztak mindenütt. És persze útlezárások és kordonok mindenfelé. Érdekes, hogy miközben az egész a klasszikus autókról szól, hétfőn még egyetlen veterán jármű sem volt az utcákon” – nyilatkozta Müller Attila, az Alapjárat újságírója a helyszínről.

„Kedden végre megjelentek a guruló csodák, mivel a város széli versenyközpontban elkezdődtek a technikai átvizsgálások, majd szerdán, egy felvonulás keretében, a város főterén felállított start helyen kapták meg az autók a részvételre jogosító végleges plombákat” – tette hozzá.

az Alapjárat szerkesztőségének fotója

Mint felbolydult méhkasból a méhek, úgy rajzott ki a hangár fogságában szenvedő veterán autók hada kedden Brescia utcáira, hogy pontban 14 órakor elinduljon a Mille Miglia menetoszlopa Milánó Marittima felé, ami az első etap végállomása. Az Alapjárat csapata persze nem várta meg a sor végét, a kollégák gyorsan autóba pattantak, hogy minél hamarabb csatlakozhassanak a versenyzőkhöz. Érdekes, hogy a Mille Miglia mezőnye csak városon belül megy lezárt utakon, városon kívül a forgalomban száguldanak a veterán versenygépek.

az Alapjárat szerkesztőségének fotója

A helyiek mindezt persze egyáltalán nem veszik zokon, teljes mértékben azonosulni tudnak a pár napon át tartó őrülettel. Ritkán fordul elő, hogy házhoz jön egy autóverseny, így a lakosok kihasználják az alkalmat és kis asztalokat raknak ki az út szélére, kemping székeken üldögélnek a futamot vizslatva, mindeközben pedig az útszéli éttermek is zsúfolásig teltek kíváncsi nézelődőkkel.

A verseny hivatalosan 1957-ig került megrendezésre, ám abban az évben 11 ember halt meg a megmérettetés ideje alatt, ennek következtében a szervezők beszüntették a Mille Migliát. Két évtizeddel később, 1977-ben jelentős módosítások közepette ismét útjára indították a Mille Migliát.

az Alapjárat szerkesztőségének fotója

A 2018-ban megrendezett Mille Miglia utolsó napja jó hangulatban telt mindenki számára, főként azok szájára ült ki a mosoly, akiknek sikerült Parmáig eljutniuk. Onnantól a hátralévő 350 kilométer vissza Bresciába már gyerekjátéknak tűnhet!

Végezetül a mezőny ugyanoda futott be, ahonnan pár nappal azelőtt elindult. Mindenki átgurult a tribün alatt, egy pacsi, egy érem és irány a nagy parkoló, ahol lassan gyűlnek a kocsik. Ott újra hatalmas volt a tömeg, többek között a város polgármestere is tiszteletét tette.

az Alapjárat szerkesztőségének fotója

Az argentin Juan Tonconogy és Barbara Raffini lett a 2018-as Mille Miglia nyertese, mégpedig egy 1833-as Alfa Romeo 6C 1500 GS-ben, vagyis megint egy jó öreg Alfa zsebelhette be a trófeát! A 74 108 pontot szerző páros nem volt újonc a versenyen, hiszen a 2013-as és 2015-ös évben már megnyerték a futamot.

az Alapjárat szerkesztőségének fotója

A második helyet Giovanni Moceri és Daniele Bonetti tudhatta magáénak nem meglepő módon egy 1928-as Alfa Romeo 65 1500 SS-sel. A harmadik a bresciai Andrea Vesco és Andrea Guerini lett egy 1929-es Alfa Romeo 6C 1750 Zagatónak köszönhetően.

Véget ért hát a 2018-as Mille Miglia, ahonnan a résztvevők és persze az Alapjárat munkatársai is fáradtan, de örök emlékekkel gazdagodva indultak haza, ezeket pedig a 850 kilométer megtétele alatt, de időnként még ma is fel-felemlegetik!

az Alapjárat szerkesztőségének fotója