Reneszánsz divat – hajviselet a festményeken
Akár Leonardo, akár más reneszánsz művészek munkáit nézzük, láthatóvá válik a haj ábrázolásának változása a reneszánsz idején.
Amíg korábban a képzőművészetben a haj kevéssé kidolgozottan, vagy rejtve jelent meg, addig a reneszánszban már egy egyre népszerűbb részlete lett a festményeknek. Nemrégiben rábukkantam egy tanulmányra, amelyet Emanuele Lugli, amerikai, angol és olasz egyetemeken tanító művészettörténész professzor írt „Leonardo and the Hair Makers” címmel. Ebből osztanék meg néhány információ-morzsát, amelyek szerintem kifejezetten érdekesek.
Kis előzmény mindehhez: a hajat a középkorban és kora reneszánsz idején felesleges, holt dolognak tartották, így az egyház és a társadalom szemében a hajviselet fontossága egy szemöldökráncoló dolognak számított. Ugyanakkor már a 14. század környékén az egyre növekvő arisztokrácia körében a hölgyek a különféle fonatok, pántok, fátylak mellett hatalmas díszített hajtűkkel és ékkövekkel készíttettek maguknak látványos frizurákat. Ez az egyház szemében visszatetszést keltett, az egyik, Giordano da Pisa-tól fennmaradt prédikációban arról is szó esik, hogy a gazdag férfiaknak nem lenne szabad efféle hiú megjelenést engedélyezni a feleségeiknek – lelkük elvesztésével fenyegette őket. Az 1300-as évek közepétől a hajpántok és díszek miatt Firenzében a hiú asszonyokra még adót is kivetettek! (Kicsit hasonló a helyzet, mint később Velencében, a parókákkal volt.) Mindezt pedig úgy, hogy az 1400-as évek Firenzéjében már egy egész céh tagsága foglalkozott tiarák, hajdíszek készítésével, és voltak egyúttal haj-stylist-ok is. Őrület, nem?
Nos, ebben a környezetben – és a későbbi évszázadokban folytatódva – jelent meg az igény arra, hogy a nemesek által rendelt portrékon ezek a részletek is teljes pompájukban jelenjenek meg. A művészi technika és a változó divat tehát szinte egyidőben mozdult ebbe az irányba, nevezetesen: a haj ábrázolásának kidolgozottsága látványos változáson ment keresztül a kora reneszánsz idején.
Amikor a reneszánszról esik szó, igen gyakran említi minden művészeti forrás a Giorgio Vasari által írt életrajz-gyűjteményt a reneszánsz jelentős művészeiről. Ebben arról is szó esik, hogy Perugino, a festő maga készítette felesége hajviseletét, és a képek tanúbizonysága szerint ebben elég gyakorlott volt. A másik érdekesség, hogy Domenico Ghirlandaio (eredeti nevén: Domenico di Tommaso Curradi di Doffo Bigordi) művésznevét apjától kapta, mert gyakran készített arany, ezüst hajpántokat (azaz ’ghirlandokat’). Mókás, nem?
A mai műértők már úgy tartják, hogy a haj festésének módja felfedheti a festő személyét, hiszen annyira egyedi és olyan pontosan utal az elkészítőjére, akár a rajzolás stílusa – ez utóbbit pedig szinte ujjlenyomat-szerű fontossággal kezelik. Plusz, azzal, hogy a megfigyelések szerint a hajviselet ábrázolása korról-korra változott, ahogy a divat is, maga a hajviselet utalhat a kép keletkezésének idejére is. Mennyi apróság van, amelyre nem is gondolunk, mégis sokban segíti a művészettörténészek munkáját!
Egyébként a divat a hajra vonatkozóan olyannyira fontos volt, hogy különféle leiratok készültek arról, hogyan kell kezelni, mikor mosni, hogyan illatosítani, milyen gyakran fésülni. Az egyik ilyen kis könyv címe: Libro delle segrete cose delle donne, azaz a Nők titkos kis dolgainak könyve – a linkre kattintva ebbe még bele is lapozhatunk.
Túl azon, hogy az egyik központja Firenzében a haj gyönyörű ábrázolásának Verrocchio műhelye volt – az a műhely, amelyben Leonardo da Vinci 12 évet töltött el – a reneszánsz másik brutálisan jó haj- és frizurafestője Botticelli lett. Gondoljunk a Vénusz születésére, vagy a Tavaszra – mindegyik nőnek elképesztően szép, hosszú, szőke fürtöket varázsolt a vászonra. Ez persze Leonardo munkáira is hatással volt. Milánóban töltött éveire, melyeket 1482-től számolunk, sok firenzei rajzát vitte magával, amelyen a korabeli divat szerinti szép frizurákat vázolta fel.
Azért kis szelete a művészi féltékenységnek is felmerül a két festő viszonylatában, akik úgy tudjuk, személyesen is ismerték egymást. Leonardónak muszáj volt valamibe belekötnie, ám ez a haj nem lehetett, lévén, hogy Botticelli annak ábrázolását tökélyre vitte. Így hát későbbi írásaiban Leonardo da Vinci inkább Botticelli figuráinak arányait, és a tájképi háttereknél mutatott hanyagságát firkálta meg. Hát, ennyi baja legyen egy Botticelli festménynek, én ugyan nem bánom! Egyetértenek?
Nos, Leonardo, bár nyilván tehetséggel festett hajat és különös hajviseletet is, azért egyúttal kritikát is megfogalmazott erről: szerinte ugyanis a szépséget ábrázolni, akár érzéseket, vágyat kelteni egy szép arccal sokkal elegánsabb, mint hatalmas, fejre tornyozott frizurákat, vagy lelógó, hosszú, szélben himbálózó tincseket festeni. Ezek ugyanis elvonják a figyelmet a beszédes szemektől vagy a szép arcéltől.
Az 1500-as évekre pedig a divat is fordult. Az egyház folyamatos kritikái is hatással lehettek arra, hogy a 16. században már a nem mindennapi hajviseletek inkább váltak a prostituáltak és csábítók eszközeivé, semmint a divatos megjelenésé. Egyes korabeli, pedagógiai dokumentumok szerint már a szülőket is arra intették, tartsák távol a gyerekeiket az ilyen nőktől.
A hajhoz érdekes módon századokon át fura viszonya volt az emberiségnek. Mivel holt anyagnak, a test által kiválasztott excrementumnak tartották, sokszor idegenkedtek tőle. A korábbi századok kevéssé kifinomult higiéniai viszonyai a hajkoronák parazita lakóinak is eléggé kedveztek. Egy Arisztotelészt követő, 13. századi író, Albertus Magnus konkrétan a hajviselet és a szexuális aktivitás között vont párhuzamot. Mivel úgy tartották, hogy a haj a mirigyek kiválasztódása nyomán képződik valahogyan (és az agyat tartották a legnagyobb mirigynek…), jól láthatónak tartották első blikkre, hogy kivel mi a helyzet. A dús, kócos hajkorona szexuális inaktivitásra utalt – a szex elvonja a nedveket a testtől; ha valaki inaktív szexuálisan, akkor van elég testnedve jókora kóctengert növeszteni. A kopasz emberek ennek megfelelően szex-őrültnek számítottak, de hajtalanok lehettek a szörnyen bátor harcosok, akik születésüktől kezdve nedv-hiánnyal éltek (?), és azok az idősek is megkopaszodtak, akiknek a teste és mirigyei már a koruknál fogva nem működtek tökéletesen, így elhagyták a hajukat, ahogy a fák hullatják a levelüket télen. Hát, érdekes koncepció…
Gondolták volna, hogy néhány hajszálból ilyen fura dolgok derülhetnek ki a művészetek vonatkozásában? Ma megint okosabbak lettünk, Emanuele Lugli művészettörténész professzor jóvoltából.