Toscana

Matera

Uffizi

Le Alpi

Napoli

Pasta italiana

Venezia

Roma

Rendszámok Olaszországban

Hogyan is épülnek fel az olasz autók rendszámai? Az utóbbi időben igen gyakran lehet ‘I’ felségjelzésű rendszámokat látni mifelénk, így felmerült a kérdés, náluk hogyan osztják ki a kis táblákat.

Kutakodásaink során arra jutottunk, hogy három komolyabb időszakra lehet felosztani a rendszámosztogatás szabályszerűségeit.

Az első periódus (természetesen nem ettől kezdve vannak rendszámok, de a szabályozás innentől került igen hosszú időre kialakításra) az 1927-1994 közötti időszakra datálható.

Benito Mussolini ebben az időszakban egy csomó más fontos reform között a rendszámok kiadásának szabályát is megváltoztatta, s ez illeszkedett az 1928-ban kiadott olasz KRESZ-hez (Codice della Strada).

A rendszám két betű és hat számjegy kombinációjából állt, és fekete alapon fehér karakterek jellemezték.

Ebben a hosszú időszakban időről-időre (némileg) változott a betűtípus, a tartomány jelölése, de alapvetően a rendszám kialakítása a fenti mintát követte.

Rendszám 1927-1994

Rendszám 1927-1994

1994-ben vezették be a  két betű – három számjegy – két betű kombinációt, amely így kb. 234 millió variációt adott ki. Erre szükség is volt, hiszen ebben az időszakban már csak úgy ömlöttek ki az autók a gyárakból, s elkezdődött az a tendencia, miszerint akár egy családban több autó is előfordulhat. A számítások szerint a kombinációk száma itt is akkora, hogy kb. 4 évente indul új betűvel a sorozat. Az akkori állás szerint ez a szisztéma kb. 2074-ig biztosította volna a rendszámokat Olaszország számára.

Rendszám 1994-1999

Rendszám 1994-1999

A helyzet 1999-ben változott ismét. Itt alapvetően esztétikai változtatások történtek, illetve szerepet játszott az Uniós normáknak való megfelelés igénye is.

Így most az olasz rendszámokon a következőket láthatjuk:

Két betű – három számjegy – két betű, ahol a számok és a mögöttük álló betűk közötti szóköz eltűnt.

Van egy kék sáv bal és jobb oldalon is. A baloldaliban található az Uniós 12 sárga csillag, illetve az ‘I’ betű, a felségjelzés. A jobboldali sávban pedig megtalálható a a tartomány, ahol a jármű gazdája él. Két esetben tekintenek el ettől. Egyrészt a tulajdonos kérheti, hogy ne jelenjen meg, másrészt pedig nem teszik ki akkor, ha nem a lakhely szerinti tartományban helyezték forgalomba a járművet*. Természetesen a forgalmiban az attól még benne van.

A mai olasz rendszám

A mai olasz rendszám

Alább olvasható az a lista, mely az egyes régiók apró tartományainak betűjelzését rejti. Ha valakit nagyon érdekel, és nem hagyja nyugodni, melyik tartomány milyen kódot használ, annak itt a ragyogó lehetőség a böngészésre.

*Jármű alatt itt minden esetben személyautót értünk, hiszen az ettől különböző járművek másféle rendszám-kiosztással rendelkeznek.

AG Agrigento
AL Alessandria
AN Ancona
AO Aosta
AP Ascoli Piceno
AQ L’Aquila
AR Arezzo
AT Asti
AV Avellino
BA Bari
BG Bergamo
BI Biella
BL Belluno
BN Benevento
BO Bologna
BR Brindisi
BS Brescia
BT Barletta-Andria-Trani
BZ Bolzano
CA Cagliari
CB Campobasso
CE Caserta
CH Chieti
CI Carbonia-Iglesias
CL Caltanissetta
CN Cuneo
CO Como
CR Cremona
CS Cosenza
CT Catania
CZ Catanzaro
EN Enna
FC Forlì-Cesena
FE Ferrara
FG Foggia
FM Fermo
FR Frosinone
GE Genova
GO Gorizia
GR Grosseto
IM Imperia
IS Isernia
KR Crotone
LC Lecco
LE Lecce
LI Livorno
LO Lodi
LT Latina
LU Lucca
MB Monza-Brianza
MC Macerata
MD Medio-Campidano
ME Messina
MI Milano
MN Mantova
MO Modena
MS Massa Carrara
MT Matera
NA Napoli
NO Novara
NU Nuoro
OG Ogliastra
OR Oristano
OT Olbia-Tempio
PA Palermo
PC Piacenza
PD Padova
PE Pescara
PG Perugia
PI Pisa
PN Pordenone
PO Prato
PR Parma
PT Pistoia
PU Pesaro-Urbino
PV Pavia
PZ Potenza
RA Ravenna
RC Reggio di Calabria
RE Reggio nell’Emilia
RG Ragusa
RI Rieti
RM Roma
RN Rimini
RO Rovigo
ROMA Roma
SA Salerno
SI Siena
SO Sondrio
SP La Spezia
SR Siracusa
SS Sassari
SV Savona
TA Taranto
TE Teramo
TN Trento
TO Torino
TP Trapani
TR Terni
TS Trieste
TV Treviso
UD Udine
VA Varese
VB Verbano-Cusio-Ossola
VC Vercelli
VE Venezia
VI Vicenza
VR Verona
VT Viterbo