Pio Ospedale della Pietá
Vivaldi kapcsán már említést tettünk erről a fantasztikus intézményről, melyhez a zeneszerző oly szorosan kötődött. De mit is lehet tudni róla?
A Pio Ospedale della Pietà egy nagyon speciális intézménye volt nem csak Vivaldi korának, ugyanis jelentősége és léte szorosan összekapcsolódott Velence és a Velencei Köztársaság életével. Azt már mindannyian jól tudjuk, hogy Velence több évszázadon keresztül Európa egyik meghatározó állama volt. Kiválóan védett, ugyanakkor kereskedelmi szempontból nagyon is szerencsés elhelyezkedése okán az adriai, és úgy általában Európa kelet felé irányuló kereskedelmi útvonalát uralta. Hatalmat gyakorolt több, ma már Görögországhoz tartozó sziget felett, és kontrollálta a kontinensre keletről érkező import termékek útját. Mivel stratégiailag ilyen nagy fontosságú területről beszélünk, egyértelmű, hogy folyamatos támadásoknak is ki volt téve a városállam. A támadások, háborúk miatt pedig igen sok gyermek maradt árván Velencében és környékén, akikről gondoskodni kellett.
A kikötővárosban négy olyan intézmény létesült – van, amelyik már a XIV. században! -, amelyek ezeknek az árváknak adtak otthont, és biztosították egyúttal számukra a tanulás lehetőségét. Ezen intézmények egyike volt a Pio Ospedale della Pietà, ahol Vivaldi, a híres zeneszerző sok-sok éven keresztül zenetanárként és karmesterként tevékenykedett.
A Pietà, melyet 1346-ban alapítottak – zömében leánygyermekeket fogadott be, őket énekelni és zenélni tanították, a lányokból kórust alakítottak (figlie di Choro) és számtalan tehetséges korabeli zenész darabjait sajátíttatták el velük. Volt közülük, aki szólistaként később operaszínházak ünnepelt énekesnője lett, mások pedig kiváló lehetőséget kaptak egy jó házasságra, ami a korban a nők számára konkrétan a túlélést jelenthette. A kórusok előadásait ugyanis nem ritkán az arisztokrácia jeles képviselői, olykor-olykor akár egy külföldi uralkodó is megtekintette. Természetesen a nemes urak figyelmét nem kerülte el egy-egy gyönyörű hang, vagy csinos arc, így – ha úgy tetszik – mindenki jól járt.
A kórus tagjai között azonban szerencsétlenebb sorsú gyerekek is megfordultak. Számtalan közülük az édesanyjuktól kapott szifilisz nyomát, mások pedig a korabeli fertőző betegségek és himlők borzasztó sebhelyeit viselték magukon.
Az intézményben azért fiúk is voltak, a gyerekek nevelésében a nemek közötti különbségeket is figyelembe vették. A lányok tanultak például hímezni is, a fiúkat egyértelműen a kereskedelmi tevékenységek felé terelték.
Persze, a Pietà mai munkája nem csak koncertekből áll. Kiveszik a részüket a jelenleg fennálló társadalmi problémák enyhítésében, az anya-gyerek kapcsolatok kiegyensúlyozottságának segítésében is részt vállalnak.
Számos lehetőséget biztosítanak egyúttal arra is, hogy az iskolákkal karöltve a gyerekek történelmi-kulturális képzésben részesüljenek ezen intézmény falai között is.
Nem utolsósorban az archívumra hívjuk fel a figyelmet, amely számos emléket őriz a Pietà régmúltjából – szabályos kis időutazás részese lehet, aki ide is ellátogat.
Zarándokok és diákok pedig szállást is kaphatnak a Pietá falain belül, így aki vallási meggyőződésből látogat Velencébe, a Pietà-ra egészen biztosan számíthat.
Javasoljuk tehát meleg szívvel, hogy egy velencei látogatás esetére ne csak a Dózse-palotát, a Székesegyházat keressék fel, és ne csak a karnevál forgatagát éljék át, hanem szánjanak időt erre a nem mindennapi látványosságra is!
Aki pedig az infókat szeretné még egyszer, röviden összefoglalva áttekinteni, annak egy szép, rendezett prezit kínálunk:
Kellemes időtöltést kívánunk!