Hintőpor – egy klasszikus olasz sztori
Gondoltátok volna, hogy a jó öreg hintőpor, ami még ma is sok háztartásban jelen van, olasz eredettel bír?
Újfent Toszkánába teszünk egy kitekintőt, ahol 1843-ban, az akkor 23 éves Henry Roberts feleségestül letelepedett. A patikus mindjárt meg is nyitotta boltját, ahol nem csak az általa el- és előkészített gyógyszereket értékesítette, hanem – a kor trendjeit követve – bizonyos kozmetikai termékekkel is szélesítette a palettáját. Patikájának ilyen szép nevet adott: “Laboratorio farmaceutico H. Roberts & Co. English and American Chemist and Druggist”
Állítólag a rózsavíz megalkotása is az ő nevéhez fűződik, ám ami még fontosabb, az a hintőpor születése. Val Chisone völgyében igencsak elterjedt a zsírkő, vagy talkum, amelynek az emberi bőrre gyakorolt szárító hatását figyelte meg a szemfüles patikus. Miután rendkívül finom porrá őrölte, megszületett a Boro-Talcum nevű termék, ami ettől kezdve minden kisgyerekes anyuka álma lett, ugyanis hatékonyan szabadíthatták meg a kipirosodással járó kínzástól a pici pelenkásokat. Természetesen az izzadás kapcsán nem csak a gyerekeknek jött jól ez az egyre népszerűbb termék.
Miután Henry Roberts meghalt, a család egyik tagja (özvegy menyének új férje), Alfredo Houlston vette át a cég irányítását, aki már az 1900-as évek elején nemzeti reklámkampányokon törte a fejét. Ekkorra már a Boro-Talcumot borotválkozás után is alkalmazták a férfiak, a hölgyek púder-alapanyagot láttak meg benne, így minden nemű és korú ember hasznosnak találta valamire.
Alfredo Houlstonnak volt egy üzlettársa is, Lorenzo Manetti. Miután Houlston 1921-ben visszavonult, a céget Manetti egyedül vette át, és a hintőport egyre szélesebb körben kezdte népszerűsíteni.
Az 1970-es évekre, amikor a hintőpor már a televízió reklámjain keresztül is elérte az embereket, addigra minden valamirevaló háztartásban volt legalább egy dobozzal belőle.
A hintőport itthon is jól ismerjük, és az 1970-80-as években nálunk is szinte minden anyuka használta, és a háztartások jó részében előfordult. Talán csak azt nem tudták anyáink, hogy egy olasz fejlesztésnek köszönhetik a mindennapokat megkönnyítő kozmetikumot.
Ugye-ugye, micsoda érdekességek kerülnek elő a régmúlt időkből?
Azt pedig már csak a csemegékre hajtó zenekedvelőknek mesélem el, hogy az olasz médiában egy fontos szereplő a Borotalco tv (ez a BMovie Group része). Sajnos nem tudom, hogy mi köze van a hintőporhoz (gyanítom, a világon semmi), de az tény, hogy így hívják azt a produkciós irodát, amely ma videoklipeket és kisfilmeket készít. A mai olasz könnyűzene legfelkapottabbjai számára is egy csomó klip születik náluk. Mikor RadioItalia TV -t nézek, mindig megakad a szemem a videó végén a Borotalco tv feliraton, és a hintőpor is abban a pillanatban villan be. Mókás…