Donatello
Ma Brunelleschi kortársával és barátjával folytatjuk a sort; ez az írásunk Donatelloról szól és a XIV. század kora reneszánsz idejébe repít minket.
Donatello (1386-1466) egyike volt a három kora-reneszánsz mesternek, akiket a reneszánsz atyjaiként is számon tartanak – Brunelleschi és Masaccio mellett.
Egyszerű családból származott, és fiatalkorában még testi sértésért is büntették, egy német férfinak okozott súlyos sérüléseket – nem volt szenvedélyektől mentes ez a korszak. A művész eleinte jellemzően márvány sírkövek készítésével foglalkozott, később ‘nyergelt át’ a szobrászatra.
Brunelleschiről szóló írásainkban már említettük, hogy a két barát éveket töltött Rómában, hogy tanulmányozzák az ókori maradványokat, és a szép művészeti technikákat saját munkájukban is visszaköszönni láthatjuk. Mivel sok ásatást is végeztek azokban az években, sokszor a város elhagyatottabb pontjain, nem egyszer kincsvadászokként tartották őket számon. Ami persze nem fedte a valóságot, maximum művészeti értelemben, hiszen mindkettejük számára a későbbi karrierjüket meghatározó évekről van itt most szó.
Donatello valamivel Brunelleschi előtt visszatért Firenzébe, és Ghiberti mellé szegődött. Amellé a Ghiberti mellé, aki akkor épp Brunelleschit maga mögé utasítva a keresztelőkápolna bronzkapuján dolgozott – a feladatnak pedig Donatello is részese lett. Későbbi munkái is a városhoz kötötték, és még a Dóm végső kialakításában is részt vett – nem építészeti, hanem szobrászati vonalon.
Szobrai nem csak a Dómban, de a Harangtoronyban (Campanile) is megtalálhatók.
Donatello az a művész volt, aki számtalan alapanyaggal dolgozott, s mindegyikkel mesterien bánt. Szobrai készültek márványból, bronzból, de még fából is – szinte mindegyikhez tudunk mondani egy-egy híresebb darabot, amellyel már szinte mindenki találkozhatott korábbi tanulmányai vagy érdeklődése okán.
Bronzszobrai közül a Dávid lesz az, amelyet ma kiemelünk. Római utazásaira visszautalva elmondható, hogy a szobor Dávidot a Góliáttal való összecsapása utáni helyzetben ábrázolja, és az antik idők több jellemzőjét is magán hordozza, miközben a kortárs hős megtestesítésére is törekszik. A meztelenség, a kard, a babérkoszorú a megnyert küzdelem és a természetesség jegyei. Szemeiből nyugalom sugárzik, arcán a győzelem kifejezése, elégedettség és büszkeség látható. Ha összevetjük Michelangelo Dávidjával, aki a csata előtti élethelyzetet jeleníti meg, jól látható a különbség. Gondoljunk csak bele, Michelangelo szobrán az erős koncentráció, összpontosítás a fő jellemző – más az alapanyag, hiszen emez márványból készült, de a meztelenség itt is fontos elem.
A fából készült szobrok közül bűnbánó Magdolna (Maddalena penitente) jut eszünkbe inkább. Az ő ábrázolását szokták anti-reneszánsznak is nevezni, hiszen nem igazán a reneszánsz stílusjegyek hordozója. Mit értünk ez alatt? Hogy a korszak negatív, sötét oldalát ábrázolja. Az alak kissé groteszk, egyáltalán nem törekszik a tökéletesség megjelenítésére, távol áll a bibliai megközelítéstől. Ennek egyedül imára font kezei tartanak ellent. (Érdekes itt látni, hogy már ebben az időben felfedezhetők a manierizmus első, halvány jegyei – a groteszk, a furcsa, a meghökkentő. Pedig a manierizmus, majd látni fogjuk, a reneszánsz és barokk művészet közötti átmenetet jelentő művészeti irányzat. De erre még később kitérünk.)
Számtalan munkája őrzi városszerte emlékét. Vasari könyve szerint, melyet már többször említettünk (Le Vite) Donatello utolsó éveiben már nem tudott dolgozni, ágyhoz kötve élt. 1466-ban Firenzében halt meg, sírhelye a San Lorenzo bazilikában van, Cosimo de Medici sírjának közelében. Aki teheti, időzzön el ott egy pillanatig, végiggondolva a mester életútján és munkáin, melyeknek csak kis részét említettük meg mai írásunkban, s akihez még egészen biztosan visszatérünk.