Caravaggio ma – A művész modern mítosza
Kifogyhatatlan érdekes és igényes programokból a Kultúrintézet. Január 23-án újfent művészeti programot csinálnak nekünk, ráadásul Caravaggio-ról.
2014. január 23-án csütörtökön 18.00 órakor a budapesti Olasz Kultúrintézetben kerül sor a „Caravaggio ma. A művész modern mítosza? című találkozóra, Daria Borghese (The American University ? Róma) részvételével.
Michelangelo Merisi (1571-1610), az egész művészettörténet egyik leglenyűgözőbb és legtitokzatosabb művészfigurája továbbra is felkelti a média és a közönség érdeklődését, művészi nyughatatlansága és elragadó emberi történései okán.
Daria Borghese, művészettörténész, a római The American University tanára miközben bemutatja a lombard festő kritikai sikerének történetét, megismertet a festményei restaurálásával kapcsolatos újdonságokkal és a nemrég Milánóban megtalált mintegy száz, eddig kiadatlan művével.
A festő így frissített életrajza segít abban, hogy megértsük rendkívüli modernségét és népszerűségét.
A találkozó a Szépművészeti Múzeum ?Caravaggiótól Canalettóig? című kiállításához kapcsolódik.
A belépés díjtalan.
Bővebb tájékoztatás:
Olasz Kultúrintézet
Tel.: +36 1 483 20 63
ufficiostampa.iicbudapest@esteri.it
Michelangelo Merisi (1571 – 1610)
szülőhelyeként sokan Caravaggio kistelepülést említik, azonban nagyobb valószínűséggel született Milánóban, ahonnan vélhetően később menekültek Caravaggio-ba. A mester 13 évesen, 1584-ben került először festőműhelybe, ahová rögtön egy 4 éves szerződéssel adták be. Munkája már igen korán figyelemreméltónak bizonyult, azonban a siker váratott magára, és amikor évekkel később Rómába ment, még mindig nyomorgott, az éhhalál küszöbén tengette napjait. 1594-ben találkozott egy 17 éves szicíliai festőnövendékkel (Mario Minitti), akivel barátságot kötött, később élettársak lettek.
Magánélete igen zaklatottan alakult, korabeli feljegyzések tanúskodnak arról, hogy számos esetben keveredett verekedésbe, s egy ilyen alkalommal ölt is. Befolyásos kapcsolatai révén is nehezen úszta ezt meg.
Művészetére a manierista irány is jellemző volt, azonban egészen újszerű módszereket is alkalmazott. Vallási témájú képei miatt számos kritika érte, hiszen a bibliai alakokat hétköznapi környezetben, mindennapi emberként meglehetősen profán módon ábrázolta. A rosszallás annak is szólt, hogy modelljei rendszerint a városban rossz hírben álló alvilági figurák, prostituáltak közül kerültek ki.
Rövidke élete során élt Rómában, Nápolyban, Szicíliában és még Máltán is, ahol a Lovagrend tagjai közé választották, bár hamar kitelt a becsülete fent említett zűrös természete okán.
Porto Ercole kikötője közelében halt meg 1610-ben, vélhetően malária okozta a halálát. Csontjait nagyon sokára találták csak meg, s a jelenleg is Caravaggio-ban élő Merisi-ek DNS-e segítségével azonosították.
(Forrás: Wikipédia)