Andrea della Robbia – terrakotta szobrászat a XV. században
Az Ospedale degli Innocenti című írásunkban tettünk egy felelőtlen ígéretet arra, hogy Andrea della Robbia is témáink közé kerül hamarosan.
Nem véletlenül, hiszen az árvaház külső homlokzatának létrejöttében hatalmas szerepe volt. Gondolunk itt a már említett „Bambini” nevet viselő dekorációs elemekre, melyek az épület tér felé tekintő részét díszítik.
De ki is volt Andrea della Robbia (1435-1525)?
Egy képzőművész – pontosabban szobrász – család sarja, aki nagybátyja üzletét megörökölve Firenzében töltötte dolgos mindennapjait. Nagybátyja a híres Luca della Robbia volt, aki újra életet lehelt a terrakotta megmunkálásába, hiszen műveit ennek az anyagnak a felhasználásával készítette el. A terrakotta egyébként kiváló alapanyag szobrok készítéséhez, azonban azt már abban az időben is tudták, hogy csekély időjárásállósága okán kültéri felhasználásra mérsékelten alkalmas. Szükség volt tehát valamire, ami magát a terrakottát megvédi, de a szobor esztétikai értékét nem csökkenti, sőt…
Ez lett Luca della Robbiának köszönhetően a majolika bevonat, amely később a szobrok oly egyedi megjelenését tette lehetővé – fehér szobrok kék háttérrel fémjelezték a művész keze munkáját.
Mindezt azért volt fontos elmondani, mert ezt az álláspontot és munkamenetet követve dolgozott unokaöccse, Andrea della Robbia is. Ő már nem kizárólag vallásos témákkal foglalkozva készítette munkáit, de a jellegzetes kék-fehér védjegyet megtartotta, s némi fantáziával, színes díszítéssel körítette.
Andrea della Robbia kifejezetten tehetséges sarja volt a családnak, így nem csoda, hogy még Leon Battista Alberti is a renenszánszot megelőző időszak úttörői közé sorolta. Az ő keze munkáját dicsérik a fentebb említett gyermekábrázolások az Ospedale degli Innocenti árkádsorán, amelyek a mai napig szép és jellemző motívumai a firenzei térnek. A reneszánsz úttörőjeként pedig már néhány más ábrázolásában klasszikus, ókori elemek is megjelennek, amelyek valóban az új időszak beköszöntét jelzik a művészet történetében. Természetesen a vallásos elemek nem tűntek el, csak kisebb arányban fordulnak elő munkái között – gyönyörű munkák kerültek ki a keze alól a Szűzanya és a gyermek Jézus témájában is.
A művész nem járt nagy szerencsével, már ami az utódaira való műhely-átörökítést illeti. Több fia is dominikánus szerzetes lett, a munkát pedig sajnos a legkevésbé tehetséggel megáldottak folytatták. Konkrétan Girolamo fiáról, aki Franciaországban tevékenykedett apja halála után, azt írták, hogy nem csak tehetségtelen volt, de még a della Robbia család kihalása is az ő lelkén szárad. Kemény kritika ez egy nagyhírű apa árnyékában.
Aki szívesen látná viszont akár a saját falán ezt a hangulatot, annak természetesen van rá lehetősége. Na, nem eredeti della Robbiák fognak lógni a nappaliban, de egy művészeti oldal segítségével szép reprodukciókhoz lehet hozzájutni a studioartistico.com oldalán. Erről az oldalról tudhatjuk meg azt is, hogy sajnos sokszor a gyümölcsös-virágos ábrázolású kereteket azonosítják a della Robbia technikával, ami teljesen téves, hiszen az minden esetben a kék hátterű fehér szobrocskákat jelenti – minden más azok plusz dekorációja.
A következő írásunkban maradunk még Andrea della Robbiával, ám szeretnénk egy kisebb csomag videóval bemutatni az ő munkáját, hiszen sok esetben – képzőművészeti alkotásokról lévén szó – a vizuális ingerek többet mondanak minden leírt szónál.
Pénteken várjuk Önöket ezzel az összeállítással!