Toscana

Matera

Uffizi

Le Alpi

Napoli

Pasta italiana

Venezia

Roma

Toscana

Vincenzo Lancia

Mai írásunkban az autózás kedvelőinek próbálunk egy kis történelmet idecsempészni.

Vincenzo Lancia neve nem számíthat ismeretlennek azok körében, akik szeretik, csodálják, vagy épp vágyják a nevével jelzett márka termékeit. A mester 1881-ben Fobello-ban született (ez egy Torinótól kb. 150 km-re északra fekvő kistelepülés), Val Sesia-ban, Olaszországban.

Villa Lancia

Villa Lancia

Gazdag családban felnőve apja a jogi pálya, iskolai sikertelenségeit látva pedig a könyvelői szakma felé terelte volna, azonban kísérletei rendre kudarcba fulladtak, s a fiatal Vincenzo (becenevén Censin) először egy bicikliket szerelő műhelyben tevékenykedett, majd a műhelyt üzemeltető Ceirano testvérek jóvoltából szenvedélye később az autókra is kiterjedt. Az iparág finoman szólva is frissnek számított abban az időben, a századfordulón azonban már jól látszott, hogy nem csak érdeklődése okán tölti az idejét az autók között Vincenzo Lancia, hanem érzéke, tehetsége is gyorsan megmutatkozott.

A Giovanni Agnelli által 1899-ben alapított Fiat gyárban (amelyet lényegében a Ceirano testvérek indítottak el, s Agnelli azt tőlük vette meg) is dolgozott, tesztpilótaként sokat tett az autók tökéletesedéséért. S mivel ekkor már a felnőttkor küszöbén állt, várható volt, hogy ebből az árnyékból előbb-utóbb kilép. Így is lett, 1906-ban barátjával, Claudio Fogolin-nal megalapított a Lancia gyárát, amely azt tűzte a zászlajára, hogy a lehető legkorszerűbb módon, az elérhető legmodernebb technikával gyártsanak autókat, melyek külső megjelenésükben egyszerűséget, ugyanakkor nemes eleganciát sugároznak.

Lancia Theta 1913

Lancia Theta 1913

Az olaszoknál sosem lehetett senkinek panasza a jó ízlésre és az esztétikumra, ha egy-egy termékről, brand-ről van szó – nem volt ez másképp Lancia autói esetén sem, s szerencsére a színvonalat azóta is tartják (habár sajnos a jókedélyű, életvidám Vincenzo Lancia nagyon hamar, már 1937-ben, egy szívroham következtében elhunyt).

Az olaszt jól használó olvasóink figyelmébe ajánljuk a La Reppublica Vincenzo Lancia-ról írt cikkét olasz nyelven, mely kicsit részletesebben foglalja össze a mester életútját. Ugyanezt a részletességet várhatjuk az autómárka hivatalos oldalán található életrajzból, és ha van kedvünk itt elidőzni, úgy angol nyelven még számtalan érdekességet olvashatunk az egymást követő modellekről, az innovációkról, a gyár fejlődéséről, s azt is megtudhatjuk, hogy a Lancia gyár nem kizárólag „autókban utazott”, gyártottak teherautókat, buszokat és katonai járműveket is.

Lancia Esatau 703

Lancia Esatau 703

Lancia Omicron

Lancia Omicron

Vincenzo Lancia emlékét születésének (és temetésének) helyén, Fobello-ban egy múzeum őrzi, amelynek termeit egy-egy autómodellről nevezték el, s minden terem egy-egy témát, mozzanatot jár körül Censin életéből (az egyik a család történetéről mesél, egy másik Vincenzo-ról, mint tesztpilótáról, a harmadik a saját tervezésű autókat helyezi előtérbe, míg az utolsó lényegében a mester örökségét méltatja).

Museo Lancia

Museo Lancia

Torino felé járva megér egy kis kitérőt a múzeum azoknak, akik szeretik a Lancia-kat, ha pedig még az is van az utazó feneke alatt, akkor egyenesen kötelező a program!