Toscana

Roma

Toscana

Látni- és ennivalók Campania területén

Folytatjuk Campania-t, kirándulunk, eszünk-iszunk a mai napon, ahogy azt az olasz utak során az odalátogatók rendszeresen meg is tesznek.

Általában cikkeinkben a legfontosabb célpontokat emeljük ki, hogy akinek még nem jött meg a kedve egy olaszországi látogatáshoz, annak rögvest meghozzuk. Akik már utaztak, azoknak persze remélhetőleg ezek a helyek már ismerősek lesznek – talán felidézhetünk együtt néhány szép emléket.

Campania székhelye Nápoly, az egyik leggyakrabban emlegetett olasz város – melyet ugye nem csak szépsége okán, de a különféle maffia-ügyek és a szemét-el-nem-szállítás miatt is rendszeresen citálnak a médiában. Mi most inkább a város szépségeire koncentrálnánk – különös tekintettel arra, hogy az odajutás repülővel is egyszerű, közvetlen járatok indulnak Budapestről kedvező árú jegyekkel, így egyre szélesebb rétegek számára elérhető egy szuper nyaralás.

Nápolyban az egyik legérdekesebb hely az Archeológiai Múzeum (Museo Archeologico Nazionale di Napoli), ahol nem csak állandó, de időszaki és tematikus kiállítások is várják a kíváncsiakat. Most éppen Pompei kapcsán látható egy klassz kis mustra, ami egészen novemberig elérhető, tehát még egy őszi utazásnál is lőtávolban van.

A másik hely, amit rendhagyó módon kiemelnénk, az a Museo Cappella Sansevero, amely számos barokk emléket rejt, és a város egyik olyan nevezetessége, amely az UNESCO védelmét élvezi. Itt található a gyönyörű szobor, a ‘Cristo Velato’, mely 1753-ban készült Giuseppe Sanmartino keze alatt.

Cristo Velato

A múzeum kapcsán az alábbiakban tekinthető meg egy videó, amely a kápolnát és a benne lévő műkincseket mutatja be.

Ha már kicsit fentebb megemlítettük Pompei-t, nem mehetünk el mellette értelemszerűen. Az ókori romváros, melyet a Vezúv hamuja temetett maga alá, és konzerválta az eredeti állapotot, igazi bőségszaru a régészeknek és kutatóknak. Amióta azonban a várost feltárták, állapota folyamatosan romlik, az állagmegóvásra pedig nincs meg a megfelelő financiális keret. Ez a szomorú tény vezette rá a tudósokat arra, hogy talán a legjobb lenne a várost visszatemetni annak érdekében, hogy ne semmisüljön meg – amíg ez meg nem történik, aki teheti, látogassa meg ezt a világon egyedülálló leletet. A pompeionline és az eyewitnesstohistory angol nyelvű, lényegretörő leírásában közelebbről is megismerkedhetünk a város sorsának legfontosabb történéseivel – bár nyilván mindenki tisztában van vele, így csak frissíteni kell az emlékeinket.

Egyébként Pompei sztorija a sorozatkészítőket is megihlette, 2014-ben jött ki egy széria Pompei címmel, melynek főszereplője a Game of Thrones John Snow-ja, azaz Kit Harington.

Campania kapcsán – mert nem csak Nápoly és Pompei van ám itt! – egy jó kis összefoglaló olvasható az italia.it oldalán.

Pompei

Meg kell említenünk mindenképpen az Amalfi-partot, amely a tengerparti nyaralók egyik paradicsoma. Atrani városáról, ami egy igazán megkapó kis település – már írtunk. A közelben tevékenykedik Mamma Agata, akiről már korábban közöltünk egy szösszenetet, és aki szívesen bevezet minden érdeklődőt az olasz vidéki gasztronómia rejtelmeibe.

Az Amalfi-part

És ha már rákanyarodtunk az ízekre, két dolgot kell feltétlenül kiemelnünk: az egyik a bivalymozzarella, amelyhez hasonló lágy sajtot keveset kóstolhatunk, és igen, Nápolyig kell menni érte. A másik étel pedig a pizza, amelyet hagyományosan a nápolyiaknak tulajdonítanak, és a legklasszikusabb verziója a Pizza Margherita – természetesen bivalymozzarellával. Nem igazán vannak szavak, ilyen pizza tényleg csak Nápolyban terem.

Pizza Margherita

Campania azonban nemcsak a félszigeten Campania ám! Tartozik hozzá néhány csodálatos sziget, úgymint Capri, Ischia és Procida. Ezek a szigetek komppal közelíthetők meg leegyszerűbben, és bár – különösen Capri – nem a legolcsóbb célpontok egyike, érdemes egy kicsit gyűjtögetni, hogy beleférjen a programba. Itt persze a Kék-barlang az egyik legnevezetesebb látnivaló – mi pedig a magyar tévén is futó, több évadot megélt ‘Capri – Az álmok szigete’ című sorozatban láthattunk fantasztikus képsorokat a helyről. Ischia szigetén pedig egy csodálatos, az aragóniai uralkodók által hátrahagyott kastély látogatható meg – a szigetek őszintén szólva egy külön bejegyzést is megérnek, ezúttal teszünk is egy bátortalan ígéretet arra, hogy a későbbiekben ez még témáink között visszaköszön.

Capri - tényleg az álmok szigete

Capri – tényleg az álmok szigete

Mára ezzel az anyaggal szerettünk volna kedvet csinálni a dél-olasz partok látogatásához, s búcsúzóul egy útileírást is linkelünk, amely rengeteg gyönyörű fotóval és egy részletes leírással egészíti ki az általunk fontosnak ítélt információkat.

Kellemes pihenést kívánunk mindenkinek, aki Olaszország (vagy a világ bármely más pontja felé) van úton épp!