Toscana

Matera

Uffizi

Le Alpi

Napoli

Pasta italiana

Venezia

Roma

Toscana

Friedmann Endre Firenzében – avagy Robert Capa kiállítás a toszkán székhelyen

Nemrégiben Budapesten is látható volt Robert Capa megkapó fotóiból egy klassz kiállítás, amelynek sorsát Olaszországban most tovább követhetjük. 

Robert Capa az 1943-44 közötti időszakban sok időt töltött Olaszországban, s a háború pillanatait főként Nápoly, Montecassino, Palermo környékén örökítette meg.

A 2013-as Olasz-Magyar Kulturális Évad keretén belül ez a most említett kiállítás már járt Itáliában, szeptemberben ugyanis Rómában volt megtekinthető. Utána Budapesten csodálhatta a nagyérdemű, s végül most, a kulturális évad lezárásaként a 78 fotóból álló gyűjtemény Firenzében látható. A válogatás a Magyar Nemzeti Múzeumot, és Lengyel Beatrix kurátor keze munkáját dicséri, és 2014. április 6-ig tekinthető meg.

A kiállításnak a Museo Nazionale Alinari della Fotografia intézménye ad otthont, ahol a kiállításért külön fizetnünk sem kell, a kiállítás díja a múzeumi belépőben benne foglaltatik.
A magyar művész olaszországi munkájáról egy olasz-angol nyelvű kiadvány is megjelent, amelyet többek között a fent említett múzeum oldalán lehet megvásárolni.
Robert Capa catalogo

 

Robert Capa 1931-ben hagyta el Magyarországot. A spanyol polgárháború eseményeiről 1936 környékén tudósított és készített érdekes és megindító képeket. Ezt követően a II. világháborúban már mint haditudósító tevékenykedett. Lényegében így került először Szicíliába, majd a fent említett olasz városokba, ahol szintén háborús borzalmak kerültek a kamerája elé.

Készültek képek a nápolyi, háborúban elhunyt fiatalok temetéséről, a nápolyi postapalotáról, melyet időzített bomba pusztított el, s még sorolhatnánk a kiváló fotók mentén a csontig hatoló érzéseket, melyeket Robert Capa munkája válthat ki.

Az esemény kapcsán magát a kulturális évadot Balog Zoltán miniszter is értékelte.

A számok pedig azt mutatják, hogy az évad komoly hatást gyakorolt a két nép kapcsolatára. A rendezvénysorozat keretében megszervezett programok ugyanis számos olasz turistát vonzottak hazánkba – értelemszerűen elsősorban Budapestre -, számuk a szokásoshoz képest kb. 10%-kal nőtt. A másik értékes hozadéka az évadnak az, hogy konkrétan e kiállítás kapcsán már a jövőt illetően – mások mellett – Palermo városától érkezett érdeklődés, s ennek mentén nem kizárt, hogy más, magyar vonatkozású programok is sűrűbben bukkanhatnak fel ezentúl Olaszországban. Így legyen!

Robert Capa2
 A művész Friedmann Endre néven született 1913. október 22-én, Budapesten. A fotós a tudományát főként Berlinben szedte magára, hiszen 1931-ben elhagyta Magyarországot, s Bécs, majd Prága után Berlinbe költözött.
A ’30-as években Gerda Taro – szintén fotóművész – volt a partnere, egészen annak 1937-ben, tragikusan fiatalon bekövetkezett haláláig.
Robert Capa a spanyol polgárháború borzalmairól fotósorozatot készített, majd részt vett a normandiai partraszállásban is, az első hullámban érkezett, és 106 hihetetlenül értékes fotót lőtt, melyek majdnem mindegyike megsemmisült, mivel a nagy jelentőségű anyagot előhívó laboros türelmetlensége miatt nem végezte megfelelően a munkáját. Végül csak néhány elmosódott képet tudott az angol sajtó leközölni, ami haláláig fájó pont volt a művész számára.
1938-ban a japán-kínai háború, majd ’40-ben Mexikó következett.
Az 1943-44-es éveket a háború sújtotta Olaszországban töltötte, ahol számos fotó készült mind a seregek mozgásáról, mind pedig az érintett lakosság mindennapjairól.
(Állítólag nagy nőfaló és hedonista hírében állt, 1945 környékén még Ingrid Bergman is a hálójába akadt.)
A II. világháborút követően 1948-ban Budapestről készített fotósorozatot.
1954-ben újfent Japánba utazott, majd az indokínai válságról tudósított. Rendkívül fiatalon ebben az évben halt meg, egy taposóaknára lépett – holott több helyen olvasható, hogy a francia katonák kifejezetten figyelmeztették arra, hogy az érintett területet kerülje el.
Robert Capa plakát