Le Alpi

Napoli

Pasta italiana

Venezia

Roma

Toscana

Correr Múzeum

Velence következő fontos látnivalója érkezik ma, a Correr Múzeum, aminek programjairól facebook-profilunkon gyakran osztunk meg programajánlókat.

De nézzük meg közelebbről, mi is ez a múzeum, mi minden található itt.

A múzeum a nevét az alapító Teodoro Correr-től kapta, aki egy velencei nemesi család leszármazottja volt. Mint kiváló üzletember, meglátta a lehetőséget a Velencei Köztársaság utolsó éveiben arra, hogy értékes tárgyakhoz és műalkotásokhoz jó áron jusson hozzá – az antikvitások piaca igencsak virágzott ebben az időszakban. Ennek megfelelően számos különleges műkincset szerzett be, amelyek könnyedén elérhetőek voltak akkoriban.

Teodoro Correr

Teodoro Correr

Nem mindennapi gyűjteményét Velence városára hagyományozta, helyileg ezek a Correr család palotájában voltak megtalálhatók. Érdekessége a helyzetnek, hogy a kiállítás már Teodoro Correr életében megnyílt, látogatható volt.

A XIX. században Napóleon újjáépíttette a Procuratia épületét, kialakíttatva ezzel egy sokkal nagyobb és komplexebb épületegyüttest. Ma ezt a Szent Márk téren álló szárnyat Napóleon-szárnynak (Ala Napoleonica) hívják.

1887-ben Correr gyűjteménye a Palazzo Correrből a Fondaco dei Turchi-ba helyeződött át, és csak 1922-ben került vissza eredeti helyére – ami már az előbb említett Ala Napoleonica nevet viseli.

A ’90-es években Velence minden múzeuma egy közös szövetségbe tömörült – ez nem más, mint a Musei Civici di Venezia.

correr1

S hogy egy kis művészettörténeti színt is csempésszünk mai írásunkba, nézzük meg, melyik az egyik legjelentősebb festmény, amely itt található meg. Ez nem más, mint Vittore Carpaccio képe, a Due dame veneziane (1490).

A képen két hölgy látható, akik kedvesüket vagy férjüket várják vissza a vadászatból. Sokáig nem volt világos, hogy két nemesi származású hölgyről van-e valójában szó, vagy lehetnek-e kurtizánok is a képen. Azonban később fény derült a kérdésre: a festményen látható egy címer, amely nagy valószínűséggel a Torella családé, így egészen bizton lehet állítani, hogy a hölgyek ennek a családnak a képviselői lehetnek.

A másik érdekessége a műnek, hogy van egy ún. ikerpárja is. Ez gyakorlatilag a kép felső része, a kettőt egymás fölé helyezve egy teljesen koherens egységet alkotó mű tárul elénk, ott láthatjuk ugyanis a tavon vadászó férfiakat, akikre vélhetően ezek a nemes hölgyek várnak. A kép említett párja Los Angelesben, a Getty Museum-ban van kiállítva.

Carpaccio - Due dame veneziane

Carpaccio – Due dame veneziane

Nem ritka egyébként az ilyesmi, bár nem feltétlenül a fent említett formában. A jelenség a művészettörténészek előtt egyáltalán nem ismeretlen. Az 1400-as évek egyik jellemzője volt a festészetben, hogy a képek vagy vízszintesen, vagy függőlegesen két (olykor három), egymástól szinte független egységként is megállták a helyüket, annak ellenére, hogy a két-három rész szervesen összetartozott. De ez már egy hosszasabb és későbbi fejtegetés témája lesz, amikor konkrétan az 1400-as évek (nyilván olasz) festészetével foglalkozunk majd.

A Museo Correr életében nagyon fontos másik szereplő Antonio Canova, akiknek Daidalosz és Ikarosz című szobra szintén ebben az intézményben lelhető fel.

S hogy a festészeten és a szobrászaton kívül másról is szó kerüljön, nézzünk egy nagyon rövid építészeti információt: az egyik velencei dózse, Morosini, a klasszikusok rajongója elhozatott Athénből, a Pantheonból két kőoroszlánt, amelyek a mai napig a múzeum bejáratát őrzik.

Museo Correr

Museo Correr

Megemlítjük még mindenképpen a festők közül Antonello di Messina nevét, aki az olajfestészet, mint technika itáliai meghonosításában játszott fontos szerepet, de ahogy ígértük korábban, ezekre a témákra mindenképpen szeretnénk a közeljövőben egy picikét részletesebben is visszatérni.

Reméljük, hogy minikalauzunk kedvet csinál majd egy utazáshoz – aki, teheti, kerekedjen fel!

Museo Correr

Museo Correr